maandag 11 april 2011

De informatiemanager als spin in het web

Wie zich verdiept in het vakgebied Informatiemanagement komt al snel uit bij de gevestigde namen op dit gebied: Abcouwer, Maes, Truijens, Hopstaken en Kranendonk. Het negenvlaks-model is daarbij het meest herkenbaar. Met de theorie op zich is niets mis. Het is zelfs goed bruikbaar in de analyse van de reeds bestaande informatiseringsprocessen binnen organisaties en het vaststellen van eventuele tekortkomingen (verbeterpotentieel).

Ook BiSL (Business information Services Library) is een beproefd raamwerk waarbinnen de link tussen de (strategische) behoefte aan informatiesystement en de uitvoering (tot en met het beheer) ervan bestuurd kan worden. De rol van de informatiemanager staat daarbij centraal.

In veel organisaties zien we de rol van de Informatiemanager als centrale spil tussen de gebruikers (demand) en de IT-organisatie (supply) divers geïmplementeerd. Soms decentraal bij de diverse bedrijfsonderdelen, soms rechtstreeks onder de CIO. In een enkel geval uitgerust met ruime bevoegdheden om alle aspecten van het informatievoorzienings-proces te besturen, soms helaas beperkt en daardoor inefficient en minder effectief.

In 2011 staat centralisatie van IT centraal. Niet alleen vanuit kostenbewustzijn (en operational excellence) maar ook om de klant verder centraal te stellen en die diensten aan te kunnen bieden waar de klant behoefte aan heeft (customer intimacy), en waarbij IT tegenwoordig een cruciale rol speelt.

Kijk eens in uw organisatie of de aansturing van IT en de kwaliteit van uw informatiesystemen deze strategie nog voldoende ondersteunt. Met een kritische blik zult ook U ongetwijfeld vaststellen dat het beter georganiseerd kan. Een schone taak voor de Informatiemanager dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten