dinsdag 31 mei 2011

Informatiemanagement, scenario’s en requirements

Investeren doet begeren!

Veel gehoorde klacht is dat (IT) projecten vaak niet (voldoende) slagen in hun doelstelling. Tijdens projecten blijkt dat requirements niet juist of onvolledig zijn, soms blijkt dit zelfs pas na de oplevering bij de implementatie van het systeem. Het gevolg is onvoldoende acceptatie van de gebruikers van de nieuwe toepassing, waarbij veel energie gestopt moet worden in re-work en het alsnog aankoppelen van de gebruikersorganisatie.

Requirements management beoogt een nieuwe aanpak te zijn waarbij al in een vroeg stadium van een (beoogd) project heel nauwkeurig wordt vastgesteld waarom een (verander-)project gestart wordt en wat dit bijdraagt aan de bedrijfsdoelstelling. Daar waar de organisatie roept om bijvoorbeeld een CRM-toepassing (“Dit systeem heeft onze concurrentie ook, dus wij hebben het ook nodig”), zal informatiemanagement (IM) bij de vaststelling of een dergelijke applicatie aangeschaft moet worden eerst samen met de business terug moeten naar de vraag:  “Wat is het probleem  en wat is er voor nodig om dit probleem op te lossen?”

Het vroegtijdig kanaliseren van dergelijke behoeften leidt regelmatig tot onbegrip. De gebruikersorganisatie verwijt IM niet te snappen waar de uitdagingen van de business liggen en de business wordt verweten te snel te denken in oplossingen.

Gezamenlijk investeren in het leren begrijpen waar knelpunten in de organisatie zijn en welke oplossingen nu en in de toekomst mogelijk zijn is een taak van de business en IT samen. De informatiemanager zal hier vanuit een regiefunctie middenin staan. Scenario’s uitwerken hoe  de informatievoorziening er in de toekomst er mogelijk uit zal komen te zien en welke bijdrage dit zal hebben t.a.v. de belangrijkste processen (verdienmodel) van de organisatie betekent investeren in het voortraject voor het doen slagen van zinvolle en waarde toevoegende veranderprojecten.

Weten waarom je een project start en wat het beoogde resultaat is geeft daarnaast voldoening bij zowel de vragende (demand) partij en de leverende (supply) partij, welke de resultaten zal omarmen, waarop uw projecten nog meer waardevol worden. Het is het investeren waard!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten